גלים أمواج חדשות
כניסה
דף ראשי > חברה וכלכלה > לתת חיים לזיכרון פורסם: 21/4/2015

לתת חיים לזיכרון

כיצד מנציחים חיילים שנפלו בעזרת סרטוני אנימציה? נעם נדב, אוצֵר הפרויקט "פנים. יום זיכרון", של בית אבי חי, מספר על הייחוד של הנצחה באמצעות אנימציה ועל תהליך הפקת הסרטונים

מאת: עומר ילין

איך מנציחים את זכרו של אדם אהוב שהלך מאתנו? יש מי שכותבים שיר, יש שנוטעים עץ ויש מי שבוחרים להנציח באמצעות פעילות לטובת הכלל.

פרויקט "פנים. יום. זיכרון" של בית אבי חי מציע דרך נוספת להנצחה, באמצעות סרטונים מונפשים המנציחים את זכרם של חללי צה"ל ופעולות האיבה. בפרויקט משתתפות משפחות שכולות שחלקו סיפורים על יקיריהן שנפלו, עם יוצרים ויוצרות מתחום הקולנוע והאנימציה.

נעם נדב הוא אוצֵר הפרויקט.

נעם נדב
נעם נדב. "התפקיד שלי כאוצֵר הוא מעין 'מבוגר אחראי', מהכיוון המקצועי של עשיית הסרט".

נעם, מה בעצם עושה אוצֵר?

"התפקיד שלי מורכב מכמה דברים מרכזיים:

החלק הראשון והחשוב הוא לבחור את היוצרים שיעבדו על הפרויקט. מפרסמים קול קורא באמצעות איגוד האנימטורים, באתרי אינטרנט ובעוד כמה מקומות. יחד עם המפיקה, לירן ליפשיץ, ועם מנהלת התוכן ברשת, יטבת פייראיזן-וייל, אנחנו בוחרים את היוצרים.

"אנחנו קוראים את הסיפורים שנבחרו לפרויקט ו'משדכים' בין הסיפורים לבין היוצרים".

אתם נפגשים עם המשפחות של גיבורי הסיפורים?

"רק במקרה אחד נפגשתי עם משפחה. זה היה מקרה מאוד מיוחד, שגם הייתה לי בו היכרות מוקדמת איתם. אנחנו מקבלים את האישור של המשפחות, אבל כעקרון שומרים על קשר מועט איתן.

"לא כל סיפור נבחר לפרויקט. צריך סיפור שיש בו עניין, כדי שהסרט לא יהפוך להיות סרט זיכרון סטנדרטי, אלא שהוא יהיה משהו חי. הסרט מנסה לתת חיים לזיכרון. לכן, למרות שיש בסרטים מרכיב של אֶבֶל, הוא בא לידי ביטוי לא במובן של להתאבל, אלא במובן של להיזכר איזה בן אדם היה גיבור הסיפור בחייו. רואים את זה לדוגמה, בסרט דני והסנדלר. אבל המטרה היא שכל הסיפורים יהיו כאלה".

מתוך הסרטון דני והסנדלר
מתוך הסרטון דני והסנדלר. "המטרה היא להיזכר איזה בן אדם היה גיבור הסיפור בחייו"

רוצים לדעת עוד?

בפורטל על הגובה - ממשל זמין לילדים, תמצאו פעילויות המוקדשות לשניים מהסרטונים בפרויקט "פנים. יום. זיכרון":

דני והסנדלר

מדברים מהבטן

מה קורה אחרי שבוחרים את הסיפורים ואת היוצרים ו"משדכים" ביניהם?

"יש תהליך עבודה מסודר:

כותבים תסריט: "דבר ראשון ישנו התסריט. לפעמים היוצרים כותבים את התסריט בעצמם על סמך הסיפור שהם קיבלו. לפעמים הם מקבלים תסריט מוכן מתסריטאית מקצועית שעובדת בפרויקט".

מכינים סטורי-בורד: "אחר כך מכינים סטורי-בורד – מעין סיפור בתמונות של הסרט, שדומה קצת לקומיקס. זה עוזר ליוצר לקבל מושג לאן הולך הסיפור. אחרי שהסטורי-בורד מוכן עובדים על עיצוב אמנותי של הדמויות, של הרקעים וכו'".

יוצרים אנימטיק/סטורי-ריל: "השלב הבא נקרא סטורי-ריל, או אנימטיק. בשלב הזה מכינים סרט זז, שמורכב מתמונות שנעות לפי התזמון המשוער של הסרט הסופי".

" לאחר מכן מתחילים להפיק את הסרט – לעבוד על האנימציה, לעצב את הפס-קול. יטבת, לירן ואני עוברים על הדברים בשלב הזה ואני משמש יועץ מקצועי: מבחינת אנימציה, מבחינת הבימוי, מבחינת העיצוב. התפקיד שלי כאוצֵר הוא מעין 'מבוגר אחראי', מהכיוון המקצועי של עשיית הסרט".

פעמים רבות חושבים על סרטי אנימציה כעל משהו מבדר, קליל. הסרטים בפרויקט עוסקים בנושאים רציניים, עצובים אפילו. איך זה משפיע על תהליך העבודה?

"יש השפעה על העיצוב, על הבימוי. זה לא בימוי קומי או כזה שעוסק בהכרח בדמויות 'נחמדות' שמדברות לילדים.

"לדוגמה, בסרט 'דני והסנדלר' רואים את השימוש בצבע האפור ברקע, שלא ממש מזוהה עם סרטי ילדים.

"או אם ניקח לדוגמה את נושא הפס-קול. פסקולים של סרטי אנימציה לילדים נוטים להיות מוגזמים או קופצניים. זה כמובן לא קיים במקרה שלנו. לפעמים בכלל אין דיבור, אלא רק מוזיקה וכתוביות, מה שנותן אופי אחר. הקצב של הסרטים בפרויקט גם בדרך כלל איטי יותר מאשר בסרטי אנימציה מבדרים. זה סיפור קצר, אבל אפשר לקחת את הזמן ואין צורך למהר.

"אנימציה זה עולם גדול ורחב מאוד. אפשר להצחיק ולבדר - וזה באמת חלק גדול מהתעשייה של סרטי האנימציה - ואפשר גם להעביר סיפורים מאוד רציניים".

מתוך הסרטון מדברים מהבטן
מתוך הסרטון מדברים מהבטן. "אנימציה זה עולם גדול ורחב מאוד"

מה הייחוד של שימוש באנימציה בהנצחה, במה היא שונה מסרט מצולם?

"קודם כל האנימציה מאפשרת הפקה בתנאים סבירים, בין השאר גם מבחינת תקציב. מעבר לכך, סרט בצילום חי מצריך שחזור תקופתי ומציאת שחקן שיהיה דומה לדמות שאותה הוא מגלם.

" בציור יש איזו גדר מפרידה. בהנפשה, באיור, בשימוש בבובות יש מין מחיצה – יודעים שלא מדובר בדבר האמיתי, אלא רק במשהו שמייצג אותו. לכן, פחות חשוב אם המראה יזכיר את האדם עצמו. זה הופך את היחס לסרט ליותר מבין וסלחני".

מה הכוונה ב"מבין וסלחני"?

"אם אתה בוחר שחקן שלא דומה בדיוק לאדם המנוח, בני משפחתו יבחינו מיד בהבדל וזה עלול להפריע להם.

"כשהסרט נעשה באמצעות ציור, בשימוש בבובות או באמצעי הבעה אמנותי אחר, ברור שמדובר בייצוג ולא באדם עצמו. באנימציה יש ריחוק אמנותי שאני חושב שהוא לטובת העניין, שהוא מקל על הצופה לקבל את הסיפור בהקשר של זיכרון מאדם שאיננו.

"אני חושב שאנימציה משרתת יותר טוב את הזיכרון בגלל שהיא ייצוג פחות ישיר".

מה הבנתם?

1.

מה מהבאים אינו שלב בהפקת סרט אנימציה?


בדיקה
2.

שלב ההפקה שבו מכינים סרט זז שמורכב מתמונות הנעות לפי תזמון, נקרא:


בדיקה

שאלה למחשבה:

 
לדעתכם, האם ישנם עוד יתרונות להנצחה בעזרת הנפשה, נוסף על מה שהזכיר נעם בריאיון? האם אתם חושבים שישנם חסרונות להנצחה בדרך זו?
 
   

úâåáåú ìëúáä
ארץ ישראל (תאיר 24.04.2015)
מדועה צהל של ארץ ישראל צריכים מאמריקה טנקים
צהל (שוניה 21.04.2015)
מדועה צהל של ארץ ישראל צריכים מאמריקה טנקים
חדשות הילדים |  כניסת משתמשים |  הרשמה |  הדרכה למורים |  אתר לדוגמה |  על אודות האתר |  צרו קשר |  נגישות

כל הזכויות שמורות © עמותת סנונית (ראו תנאי שימוש)  |  האתר פועל ברשיון