גלים أمواج חדשות
כניסה
דף ראשי > מדע ומחשבים > ירדו מהפסים פורסם: 19/6/2016

ירדו מהפסים

רכבת היא כלי תחבורה ציבורי שמשמש להובלת נוסעים רבים או מטען. מרבית הרכבות נוסעות על מסילות ("פסים") והן בנויות מכמה קרונות המובלים על ידי קטר. בשנים האחרונות חל ברכבות שדרוג משמעותי הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת העיצוב. הכירו שלוש רכבות יוצאות דופן.

 מאת: אסף סנפירי

העומס בכבישים פוגע ביכולת של רבים מאתנו להגיע במהירות ממקום למקום. במציאות כזו ניכר יתרון עצום לנסיעה ברכבות. נסיעה ברכבת עדיפה על נסיעה ברכב פרטי הן מבחינת מהירות ההגעה, הן מבחינת השמירה על הסביבה והן מבחינת הנוחות: הרכבות המהירות שהופיעו בסוף המאה ה-20 מתחרות אפילו במטוסים במהירות ובנוחות שלהן. הרכבות ששוקדים על פיתוחן בימים אלו יאפשרו לנוסעים לנוע ממקום למקום בדרך מיוחדת במינה.

 

רכבת מגנטית מרחפת

דמיינו רכבת בלי גלגלים. במקום לנסוע על פסי המסילה, היא מרחפת בגובה של כסנטימטר מעל משטח מיוחד שמשמש לה כמסילה. דמיינתם? תופתעו לגלות שהרכבת הזאת ישנה לא רק בדמיונכם אלא גם במציאות. ריחוף מגנטי מתבסס על כוח הדחייה של קטבים זהים במגנט. בשביל לגרום לרכבת לרחף בונים אותה ואת המסילות שלה מחומרים מגנטיים.

 

קטבים מגנטיים

לכל מגנט יש שני "קטביים" (צפון ודרום) הנמצאים בשני צדדיו. כאשר הקטבים הזהים של שני המגנטים מכוונים זה אל זה (לדוגמא, צפון אל צפון) שורר כוח דחייה בין המגנטים. כוח הדחייה הזה הוא הבסיס לריחוף מגנטי.

 

הרכבת מרחפת ללא מגע בין הרכבת למסילה, כך שאין ביניהן חיכוך, ובזכות זאת הרכבת יכולה להגביר את מהירותה עד למהירות גבוהה מאוד. החיסרון של רכבות מסוג זה טמון בעלות האדירה של הקמת המסילות המיוחדות, ובעיה נוספת נובעת מהרעש שנוצר מפעולת הרכבת, שמזכיר רעש של מטוס סילון. כיום פעילים בעולם רק שני קווי רכבת רחיפה מגנטית, בסין וביפן.

 רוצים ללמוד עוד על השימוש במגנטים בטכנולוגיה? לחצו כאן!

 

 
הידעת?

לאחרונה, שברה רכבת הרחיפה המגנטית היפנית את שיא המהירות והגיעה למהירות של  603 קמ"ש! בסרטון תוכלו לראות את הרכבת ברגע שבירת השיא.

 

 

רכבת בלתי נראית

חברת רכבות יפנית שוקדת בימים אלו על פיתוח רכבת "בלתי נראית", שתעוצב כך שתוכל להתמזג עם סביבתה באופן כמעט מושלם. הרכבת עשויה מתכת כסופה ומבריקה, מה שגורם לכך שהסביבה משתקפת ברכבת, ונוצר הרושם שהיא כמעט שקופה. בעבר זכתה מערכת הרכבות היפנית לפרסום רב בעקבות השקה של הרכבת המרחפת. נראה שהחדשנות ממשיכה לנסוק לגבהים. היתרון ברכבת שבקושי אפשר להבחין בה הוא בכך שאינה פוגעת בנוף. כאשר הרכבת תושלם היא תיסע לאורך 111 הקילומטרים של מסלולה ותעבור במגוון סביבות נוף, מהרי צ'צ'יבו שבסאיטמה ביפן ועד גורדי השחקים של טוקיו, בירת יפן.

 

רכבת בלתי נראית
רכבת בלתי נראית

 

רכבת אוטובוס

סין ידועה בפקקי התנועה הרבים שגודשים את כבישיה. המצאה חדשה מנסה לפתור את הבעיה הזאת ולאפשר לנוסעים "לדלג" על הפקקים. הרעיון היוצא דופן הוא ליצור שילוב בין אוטובוס מוגבה לרכבת. כלי הרכב, הדומה לגשר, ייסע מעל טורי המכוניות, כשעליו עד 1,200 נוסעים, שלא יהיו תלויים בעומסי התנועה. כיום, הרעיון עדיין נמצא בשלבי פיתוח, אך לאחרונה הוצג דגם מזערי של רכבת האוטובוס בכינוס של אנשי הייטק בבייג'ין. הרעיון המבריק הזה עשוי להפחית את העומס ואת זיהום האוויר במדינה המאוכלסת ביותר בעולם.

 

1. יתרונות הנסיעה ברכבת על פני רכב פרטי הם:


בדיקה

2. ביפן מפתחים בימים אלו רכבת:


בדיקה

 

 
שאלה למחשבה:
מדוע עדיפה נסיעה בתחבורה ציבורית על פני הנסיעה ברכב פרטי, מבחינת השמירה על הסביבה?
 
   

úâåáåú ìëúáä
אדיר! (אלון , תל אביב 04.07.2017)
כתבה נהדרת,ממש מגניב :)
מגניב! (נועה , בת ים 13.05.2017)
תמיד חשבתי שלנסוע ברכבת רגילה זה מגניב, עכשיו אני קולטת שאני לא מחוברת לעולם ולא מבינה איזה דברים מגניבים יש!
קול (אלון , משמרת 30.11.2016)
אני אוהב את הרעיון
שם מוזר (ערן , כרמיאל 07.10.2016)
צריך שאוטרכבת היה רק רכבת לא
רכבות (גלעד , ירושלים 19.06.2016)
הכתבה ממש מגניבה
חדשות הילדים |  כניסת משתמשים |  הרשמה |  הדרכה למורים |  אתר לדוגמה |  על אודות האתר |  צרו קשר |  נגישות

כל הזכויות שמורות © עמותת סנונית (ראו תנאי שימוש)  |  האתר פועל ברשיון