גלים أمواج חדשות
כניסה
דף ראשי > חברה וכלכלה > אלרגיה: לא משחק ילדים פורסם: 29/8/2017

אלרגיה: לא משחק ילדים

"בית ספר ללא בוטנים" – כך אומר שלט המקדם את פני הבאים לבית הספר הניסויי ארגנטינה בירושלים, והוא לא היחיד שמציב בשעריו שלט כזה או דומה לו. מה הסיפור מאחורי השלט הזה? איך זה להיות ילד שאלרגיה לבוטנים או לחלב מסכנת את חייו? מה נדרש משאר הילדים בבית הספר? ואם הדבר שאני הכי אוהבת בכריך שלי הוא חמאת בוטנים וריבה? וגם – מה זו בכלל אלרגיה? על כל אלו, בכתבה שלפניכם

מאת: שירה מגן

לא מפתיע שרבים מכם מכירים ילדים רגישים למזון או סובלים בעצמכם מרגישות לחומר כלשהו. לפי נתוני משרד הבריאות, כ-25%–40% מאוכלוסיית ישראל סובלים מאחת המחלות האלרגיות, והשכיחות שלהן הולכת ועולה בהתמדה.

 

מהי אלרגיה?

אלרגיה היא תקלה במערכת החיסון. במצב תקין, מערכת החיסון בגופנו מזהה גורמים מעוררי מחלות כמו חיידקים ווירוסים שפולשים לגוף, ומייצרת נוגדנים שנלחמים בהם.

 

אצל הסובלים מאלרגיה, מערכת החיסון מייצרת בטעות נוגדנים גם כאשר היא פוגשת חומר שבדרך כלל אינו גורם למחלות – לדוגמה, גלוטן, אבקני פרחים או אגוזים. הנוגדנים האלה מפעילים תאים במערכת החיסון אשר משחררים חומרים שנקראים היסטמין. חומרים אלו מעוררים את התגובה האלרגית.

 

הידעת?

איך אומרים אלרגיה בעברית?

אלרגיה בעברית היא רַגֶּשֶׁת.

 

תגובה אלרגית עשויה להופיע בדרגות שונות: מתגובה קלה שמתרחשת במערכת אחת של הגוף – לדוגמה, במערכת העיכול או הנשימה – ועד תגובה קשה שמשפיעה על כל מערכות הגוף.

 

להיות אלרגי – מה זה אומר?

בתחילת שנת הלימודים תשע"ו השתתפה נעה קדוש בת ה-8 בישיבה מיוחדת של ועדת החינוך והוועדה לזכויות הילד בכנסת. בישיבה היא סיפרה על תחושותיה בתור ילדה שרגישותה לחלב ומוצריו היא עבורה סכנת חיים. תוכלו לצפות בדבריה בקישור הבא:

נעה היא אחת מאלפי ילדים בישראל הסובלים מאלרגיה למזון כלשהו. במקרים כמו המקרה של נעה, התגובה האלרגית מתרחשת לא רק לאחר אכילת המזון שרגישים אליו, אלא גם כאשר רק מריחים אותו או נוגעים בילד שאכל מזון זה. תוכלו לדמיין איך מרגישה נעה, שיודעת שאם תיגע בחברה שאכלה כריך גבינה, הדבר מסכן את חייה? דבר זה מסביר מדוע בשנה שעברה, נעה וילדים אחרים בכיתות ג' ומעלה נשארו בבית ולא התחילו את שנת הלימודים עם חבריהם.

אז מה אפשר לעשות?

סייעות ובתי ספר נקיים מאלרגניים

  • סייעות: מדבריה של נעה עולה שילדים הסובלים מאלרגיה מסכנת חיים זכאים לקבל ליווי של סייעת רפואית. עיקר תפקידה של הסייעת הוא בהפסקות, שבהן היא דואגת לנקות את השולחנות, את הכיסאות ואת הידית של דלת הכיתה, וגם דואגת לכך שכל ילדי הכיתה ישטפו ידיים לאחר האוכל, כדי שיוכלו להתקרב לילד האלרגי.

 

 

הבעיה היא שבשנתיים האחרונות משרדי הממשלה, האמונים על מימון הסייעות לילדים אלרגיים, קיצצו בתקציב שנועד לממן את עבודת הסייעות. בעקבות זאת, ילדים צעירים מאוד מקבלים ליווי של סייעת לכמה שעות בלבד, וילדים גדולים יותר – תלמידי כיתות ג' (כמו נעה) – כלל אינם מקבלים ליווי. הורים לילדים בכיתות ג' רשאים להגיש בקשה לוועדה מיוחדת, שתפקידה לקבוע אם הילד יקבל ליווי או לא יקבל.

האם אנחנו נקיים מדי?

אחת התיאוריות שמסבירות את העלייה בשכיחות המחלות האלרגיות נקראת 'תיאוריית ההיגיינה'. לפי תיאוריה זו אנחנו חיים בתנאים סטריליים מדי. כן, רבים מאיתנו נקיים מדי ולא מאפשרים למערכת החיסון שלנו לבוא במגע מספיק עם מזהמים. כדי להתחזק וללמוד מהו גורם מזהם ומהו גורם שאינו מזהם, על מערכת החיסון לבוא במגע עם מזהמים ועם מגוון חומרים, ואנחנו מונעים זאת ממנה.

 

  • בתי ספר נקיים מאלרגניים: לצד העזרה של סייעת, בבתי הספר שבהם לומדים ילדים אלרגיים חלה החובה לעשות דברים נוספים. על פי הנחיות משרד החינוך, בית ספר שבו לומד ילד אלרגי נדרש לקבל הנחיות מרופאו של הילד ולהתאים את הסביבה לצרכיו. השלט "בית ספר ללא בוטנים" הוא דוגמה להיערכות כזו. במקרה הזה, הכוונה היא שאסור לאיש להכניס לבית הספר מוצרים שמכילים בוטנים, וזאת על מנת להפוך את בית הספר לסביבה בטוחה עבור הילד או הילדה האלרגיים לבוטנים.

 

מה זה דורש משאר התלמידים?

כל מי שנכנס לבית הספר נדרש לציית לכללים שנקבעו כדי לשמור על הילד האלרגי. לפעמים זה דורש מאתנו קצת הקרבה. ולכן, גם אם אני ממש אוהבת כריך חמאת בוטנים, אני לא אביא כריך כזה לבית ספר נקי מבוטנים.

חשוב שתזכרו: אם בבית הספר שלכם לומדת ילדה אלרגית, התאימו את עצמכם לצרכים שלה. בשבילה זה עניין של חיים ומוות.

 

לקריאה נוספת:

 

על רגישות לגלוטן – צליאק:

תוכלו לקרוא בכתבת חדשות הילדים כאן.

 

על זכויות ילדים עם אלרגיה:

מי זכאי לקצבת ילד נכה – באתר הביטוח הלאומי

מי זכאי לסייעת רפואית – באתר משרד החינוך

   

חדשות הילדים |  כניסת משתמשים |  הרשמה |  הדרכה למורים |  אתר לדוגמה |  על אודות האתר |  צרו קשר |  נגישות

כל הזכויות שמורות © עמותת סנונית (ראו תנאי שימוש)  |  האתר פועל ברשיון