גלים أمواج חדשות
כניסה
דף ראשי > חברה וכלכלה > התרופה החדשה של עינב פורסם: 22/1/2018

התרופה החדשה של עינב

עינב נראה ילד חביב וסקרן, בלי שום דבר חריג, אבל כשמתקרבים אליו מזהים משהו שונה. אמו מספרת על האבחון המאוחר של מחלתו, על התרופות שנטל בעבר, על תופעות הלוואי שלהן ועל התרופה החדשה ששינתה את חייו.

מאת: נתן כהן

הכתבה נכתבה על ידי סטודנט מהמחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר, במסגרת קורס על חדשות לילדים

המפגש עם עינב

״תנחש מה קנו לי אתמול?״ שאל אותי עינב, וניצוץ של התרגשות הבזיק בעיניו. לאחר כמה ניחושים, עינב שלף מהכיס מכשיר מסוג ״אייפון״ ועל פניו התפשט חיוך מאוזן לאוזן. כשביקשתי ממנו לתת לי את המכשיר החדש כדי להתבונן בו מקרוב, מיד הפך חיוכו למבט זעוף והוא קם והלך. כעבור כמה דקות, הוא חזר ואמר לי: ״זה שלי ולא שלך".

״לפעמים קשה לי לקבל החלטות לבד, עכשיו אני רגוע יותר, ואפשר לדבר״, כך אמר לי עינב כשהתחלנו לדבר על הסוד הקטן שלו.

עינב היום

עינב בן עשר וחצי, ומתגורר בקיבוץ בדרום הארץ. הוא הבן הצעיר במשפחה ולו עוד שני אחים בוגרים.

בגיל שמונה הוא אובחן כבעל לקות המוגדרת על הרצף האוטיסטי. עינב מוגדר על ידי אנשי המקצוע שאבחנו אותו כבעל ״תפקוד גבוה״, כלומר, מבחינה חברתית ותקשורתית הוא מתפקד היטב. הוא ילד אינטיליגנטי מאוד ומגלה עניין בתחומים רבים.

 

עינב ונתן

״אני מאוד עמוס בשעות הפנאי שלי ויש לי מלא חוגים״, כך מספר לי עינב. ״ביום ראשון אני הולך לכנפיים של קרמבו, ביום שני אני נפגש עם החונך שלי, ביום שלישי אני בחוג שחייה, ביום רביעי חוג קרמיקה בקיבוץ וביום חמישי יש חוג סיירות שבו אנחנו יוצאים לשטח ומטיילים״. בקיצור, עינב עושה את כל הדברים שילדים בני גילו עושים (ואפילו יותר). אם כך, במה מתבטאת הבעיה של עינב?

הידעת?

ליאו קאנר

בשנת 1943 הוגדרה לראשונה תופעת האוטיזם על ידי ליאו קאנר. מאז נחקרה התופעה, וכיום היא מוגדרת כלקות או כתסמונת. ואולם בתחילה סברו כי האוטיזם הוא הפרעה נפשית שאין לה מרפא, וסברה זו הובילה לאשפוזם של ילדים במוסדות לחולי נפש בשילוב טיפול תרופתי מדכא על מנת שלא יפגעו בעצמם או בסביבה.

 

לא תמיד זה היה כך

״פעם הייתי עצבני כל היום, בעבר לא היו לי חברים בגלל זה כי הם פחדו ממני [...] סבלתי מאוד ללכת לבית הספר, תמיד רציתי לחזור הביתה מיד כשהייתי מגיע לכיתה״ – כך עינב מספר לי על המצוקה שממנה סבל בעבר.

כשעינב היה בן שמונה, מיד לאחר האבחון הרפואי, הוא החל לקחת תרופות פסיכיאטריות (תרופות המשפיעות על תפקוד המוח ומטפלות בתסמינים שונים הקשורים להתנהגות, מצב רוח, קשב ועוד). ואולם התרופות גרמו לתופעות לוואי ברמה הנפשית וברמה הפיזית. לפני כשנה סיפרו כמה חברות לאמו של עינב על תכנית טלוויזיה בערוץ הראשון שעסקה בשימוש בקנאביס רפואי לטיפול בילדים אוטיסטים. לאחר בדיקה וחיפושים רבים היא מצאה את עורכת התכנית, וזו הפנתה אותה לאחת האימהות שהתארחו בתכנית. לאחר מחקר מעמיק ויצירת קשר עם אנשי מקצוע ורופאים, עינב קיבל רישיון לשימוש בטיפות קנאביס רפואי, וכיום הוא מטופל בקנאביס רפואי זה כשנה.

מה זה קנאביס?

קנאביס רפואי הוא הכינוי לפרחי הקנאביס, שמן או מיצוי של צמח הקנאביס, המוכר גם בשמות: "מריחואנה רפואית", "גראס רפואי" או "מריפואנה". אף על פי שהוכח כי קנאביס עוזר במגוון רחב ביותר של מחלות וכאבים, בישראל אושר השימוש בו למספר מצומצם של מחלות בלבד. השימוש בצמח הקנאביס שנוי במחלוקת מכיוון ששנים ארוכות הוא ידוע כצמח שממנו מפיקים חומרים שאינם חוקיים. כדי לקבל אישור לשימוש בקנאביס רפואי יש לגשת לרופא מומחה כדי שימלא המלצה לקבלת רישיון.

החיים בעזרת התרופה החדשה

״התרופה מרה מאוד, בגלל זה אני מקבל קוביית שוקולד אחרי נטילתה״, כך סיפר לי עינב כששאלתי אותו מה הוא חושב על התרופה. שמן הקנאביס מהול בשמן זית ומורכב משני זנים שונים של הצמח. עינב נוטל את התרופה פעמיים ביום (פעם בבוקר ופעם בלילה). התרופה מוגשת בבקבוקון קטן שממנו מטפטפים את מספר הטיפות הרצוי מתחת ללשון.

בשיחה עם הוריו של עינב הם מדווחים על שיפור ניכר בהתנהגותו, אך עדיין יש מקום לשיפור. כרגע מדובר בטיפול ניסיוני, ויש להתאים לעינב את הזנים המתאימים והמינונים שיעזרו לו ויקלו על חייו.

ומה עינב אומר? ״אני הולך עם חיוך לבית הספר והרבה יותר קל לי״.

כיום עינב לומד בבית ספר חדש בשם ״מעיין שרה״, שנמצא במרחק כרבע שעה נסיעה מביתו בעיר אשקלון. עינב מסביר לי שגם בבית הספר החדש עוזרים לו להתמודד עם ההפרעה: ״כולם חברים של כולם בכיתה, ובהפסקות אני והחברים שלי משחקים יחד במשחקי קופסה כמו טאקי, דמקה ומונופול״. עוד מסביר עינב כי הוא ״חולה על ספרים״ ועצוב לו מאוד שבימינו כולם שקועים בטלפונים ולא קוראים ספרים. ״זה יותר טוב מיוטיוב״, כך הוא אומר בבמבט שחציו חיוך וחציו רציני.

מהו אוטיזם?

אוטיזם הוא מצב התפתחותי-נוירולוגי המשפיע על שני תחומים עיקריים:

  • תקשורת חברתית עם הסביבה; 
  • התנהגות חזרתית ותחומי עניין ומצומצמים.

אוטיזם משפיע על האופן שבו אנשים יוצרים קשר עם אנשים אחרים ועל הדרך שבה הם מבינים את הסביבה, כך שלעיתים קרובות העולם הוא עבורם מקום מבלבל.

היות שמדובר בתסמונת שכיחה בימינו, מדענים ורופאים רבים מנסים למצוא את התרופה המתאימה ביותר שתעזור להתגבר על ההגבלות היום-יומיות שמהן סובלים הלוקים באוטיזם.

   

חדשות הילדים |  כניסת משתמשים |  הרשמה |  הדרכה למורים |  אתר לדוגמה |  על אודות האתר |  צרו קשר |  נגישות

כל הזכויות שמורות © עמותת סנונית (ראו תנאי שימוש)  |  האתר פועל ברשיון