דף ראשי > חברה וכלכלה > חוק השילוב פורסם: 18/8/2011

חוק השילוב

שונים אך שווים

בעוד כמה ימים תיפתח שנת הלימודים, ולשערי בית הספר ייכנסו תלמידים רבים, לכל אחד מהם מראה ייחודי משלו. על פי חוק השילוב, ילמדו גם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים עם תלמידים רגילים, באותו בית הספר ובאותה הכיתה. מיהם התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים? מדוע צריך חוק מיוחד כדי לשלב אותם בכיתות רגילות? על חוק השילוב ועל התלמידים המיוחדים, בכתבה שלפניכם.

מאת: תמר זקס

 

סמל בין-לאומי לנגישות נכים
סמל בין-לאומי לנגישות נכים

תלמידים בעלי צרכים מיוחדים הם ילדים שסובלים מלקויות וממוגבלויות שונות. לדוגמה, ילדים בעלי נכות פיזית שאינם יכולים ללכת והם נעים בכיסא גלגלים, ילדים חירשים, עיוורים או ילדים הסובלים משיתוק מוחין אשר זקוקים לכיסאות גלגלים ממונעים. בין הילדים בעלי הצרכים המיוחדים נמצאים גם ילדים הסובלים מתסמונת דאון.

 

עד לפני כמה שנים, למדו תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות מיוחדות. לדוגמה: ילדים לקויי ראייה למדו בבתי ספר לעיוורים, ילדים לקויי שמיעה למדו בבתי ספר לחירשים, ואילו ילדים ליקויי למידה הופנו לכיתות מיוחדות. כל זאת באמונה שבמסגרות אלו יוכלו התלמידים לקבל יחס אישי מיוחד, כל אחד וכל אחת על פי צרכיו.

 

ילד עם תסמונת דאון מחבר מדף
ילד עם תסמונת דאון מחבר מדף

  

בשנים האחרונות, חל שינוי בגישה המקטלגת תלמידים על פי הלקויות שלהם. תלמידים רבים בעלי צרכים מיוחדים משולבים במסגרות רגילות, בהבנה שעצם ההימצאות עם תלמידים רגילים תחזק את התלמידים האלה גם בלימודים וגם מבחינה חברתית. הלימוד המשותף, הטיולים, המסיבות והאירועים החברתיים מקשרים ומחברים בין התלמידים בכיתה, ומלמדים את כולם לעזור זה לזה ולהיות סבלניים וסובלניים. ההשתלבות בכיתות רגילות תקנה לילדים בעלי צרכים מיוחדים ביטחון עצמי ותעזור להם להשתלב בעתיד בחברה ככל אדם, בלי התיוג של מוגבלותם.

 

הידעת?

מוסדות ציבור ובתי ספר רבים בישראל אינם מותאמים לצרכים של בעלי מוגבלויות. לדוגמה, אין מעליות או שיפועים המאפשרים להגיע לכיתות הלימוד בכיסאות גלגלים. וזאת, אף שישנו חוק הקובע שכל מבנה ציבור בישראל צריך להיות מותאם ונגיש גם לנכים.

 

יש המתנגדים לרעיון השילוב

לא כולם מסכימים עם רעיון השילוב. יש הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, מורים, מחנכים, עובדים סוציאליים ואחרים, שאינם מסכימים לרעיון השילוב. לטענתם, לתלמידים בעלי לקויות יש צרכים מיוחדים שהם יכולים לקבל טוב יותר במסגרות מיוחדות – מסגרות שמתאימות את עצמן ללקויות שלהם. לטענתם, מסגרות אלו מספקות להם את השירותים שהם זקוקים להם, ויש בהן מדריכים ומורים מומחים בתחומם, שקיבלו הכשרה לעבודה עם לקויי למידה, לא כמו המורים בבתי הספר הרגילים, שהכשרתם כללית בלבד.

 

סטיבן הוקינג, מגדולי הפיזיקאים בימינו, סובל מנכות קשה, מרותק לכיסא גלגלים ממונע ומתקשר עם סביבתו בעזרת מערכת קולית.
סטיבן הוקינג, מגדולי הפיזיקאים בימינו,
סובל מנכות קשה, מרותק לכיסא גלגלים
ממונע ומתקשר עם סביבתו בעזרת
מערכת קולית.

לדעת המתנגדים לרעיון השילוב, השוני והייחוד של התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים עלול לבלוט יותר בכיתה רגילה, ולערער את ביטחונם האישי והסתגלותם החברתית. אמנם, כוונת חוק השילוב טובה ונועדה לעזור להם, אך בפועל דווקא נזיק להם והם יימצאו במסגרת שאיננה הולמת אותם.

 

התומכים ברעיון השילוב סבורים שרעיון השילוב אינו מתאים לכל התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים, ויש לבדוק אותו לגבי כל תלמיד בעל צרכים מיוחדים בנפרד. עמדת התומכים ברורה: יש לדאוג שכל תלמיד בעל צרכים מיוחדים, שנמצא מתאים ללמוד במסגרת רגילה וגם חפץ בכך, יוכל לקבל את מבוקשו וללמוד במסגרת הרגילה.

 

זאת ועוד, השילוב של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים הוא בעל ערך גם לתלמידים במסגרת הרגילה, שיפגשו תלמידים שונים מהם, יכירו אותם וייווכחו שבמובנים רבים הם ילדים כמותם, בעלי רצונות ואהבות דומים. הם גם ילמדו שבעלי מוגבלויות אינם טובים פחות או מוצלחים פחות ושעולמם עשיר ומגוון כשלהם.

 

התלמידים בבתי הספר שישתלבו בהם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, גם ילמדו ערכים חשובים לבנייתה של חברה ערכית וצודקת כמו עזרה לזולת, ערבות ותמיכה הדדית.
 
האם אתם מכירים סיפורים על שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים? שתפו אותנו.

   

תגובות לכתבה
ממש מרגש (אורי 15.09.2011)
באמת
גם אני חושבת שזה חשוב לכתוב על הנושא אזה (אסנת 07.09.2011) (ל"ת)
מרגש (דנה 04.09.2011)
אני מכירה ילד עם שיתוק מוחין ואנחנו מקבלים אותו כמו שהוא. ריגש אותי מאוד הכתבה ואני מבינה איך מרגישים את זה תודה רבה על הכתבה דנה
מדהים (יכח 04.09.2011)
זו כתבה מדהימה ומרגשת ואני מתחברת אליה מאוד כי אני מכירה ילד עם בעיות כאלה אז אני מאוד קרובה להרגשה אבל אנחנו בכיתה מקבלים אותו ככה, רגיל,כמו שהוא. מאוד אהבתי תודה דנה
תודה לכם על הכתבה זו (דורית 02.09.2011)
ועל הכתבה על חוק שילוב הנכים שכתובות בצורה ענינית ועם זאת גם ברגישות עצומה. הן מבהירות לילדים "הרגילים "את הבעיות שבהם נתקלים ילדים שונים מעט מהם אמא של תום ורון הסובלים מלקויי שמיעה
אחות שלי היא על כיסא גלגלים (גילי 28.08.2011)
והיא ציחה לינסוע המון כי בביצפר שלנו יש הרבה מידי מדרגות וזה עצוב למישפחה שלנו מאוד
אני מכיר כמה סיפורים על אנשים (דרור 24.08.2011)
שגילו הפרעה של קשב ריכוז אצלם בגיל מאוחר דווקא, כי לא הייתה המודעות הזו פעם, זה אחד הסיפורים: טוב שהיום כבר יש מספיק מודעות לנושא.
אני מה שנקרא לקוי שמיעה (דידי 23.08.2011)
לומד בכיתה רגילה ללא עזרה משתלב רגיל בבית ספר ובצופים כולם מתייחסים אלי רגיל אבל יש ילדים שיש להם קשיים חזקים יותר ולהם כן צריך לעזור
כתבה מרגשת וחשובה (אמא של עידן 21.08.2011)
כאמא לילד הרתוק לכיסא גלגלים אני רואה חשיבות בהעלאת נושא רגיש זה המשיכו לכתוב ולהעלות נושאים חברתיים באתרכם המבורך
חדשות הילדים |  גלגלון |  קהילות גלים |  גלים כיף! |  מורים |  דף בדיקה למחשב |  כניסת משתמשים |  הרשמה |  מפת האתר
סיור מודרך |  אתר לדוגמה |  על אודות האתר |  צרו קשר |  רשימת תפוצה  |  מה חדש |  עדכון פרטים אישיים

כל הזכויות שמורות © עמותת סנונית (ראו תנאי שימוש)  |  האתר פועל ברשיון אקו"ם